Bezpečnostné dvere sa používajú tam, kde sa kladie zvýšený dôraz na bezpečnosť. Tu popisujeme bezpečnostné dvere vnútorné, ale jestvujú aj bezpečnostné dvere vonkajšie, ktoré nájdete v inej časti.
Pozor: na sklade sú posledné kusy
Dátum dostupnosti:
Pri bezpečnostných dverách je kladený hlavne dôraz na bezpečnosť a druhotne na protipožiarnu odolnosť (ak sú použité ako vchodové dvere do bytu vo viacpodlažnej bytovke - vyplýva to zo zákona a noriem) a zvukový útlm. Úroveň bezpečnosti vyjadruje trieda bezpečnosti 0 až 5, kde 5 je najvyššia. S bezpečnosťou súvisí aj vhodný typ kovania (kľučka) a vložka zámku. Pri nevhodnom výbere sa dvere dajú prekonať v tichosti rádove od 30 sekúnd do 5 minút. Bezpečnostné dvere tento čas významne predĺžia, resp. znemožnia prekonanie dverí. Na bežné bezpečnostné dvere do bytu odporúčame kovanie bezpečnostnej triedy 3 (2), vložku zámku bezpečnostnej triedy 3 alebo 4. Zámková vložka môže byť aj súčasťou systému generálneho kľúča, alebo vám môžeme vyrobiť viac vložiek na jeden kľúč. Môžete otvárať jedným kľúčom vonkajšie dvere, poštovú schránku, pivnicu a napríklad aj chatu.
Pri bezpečnostných dverách je dôležitý údaj, či sa jedná o dvere otváravé DO chráneného priestoru, alebo VON z chráneného priestoru. S dverami otváravými VON sa stretávame hlavne v obchodných reťazcoch na pokladniach, na poštách a pod. Tieto dvere bývajú drahšie - vyžadujú inú konštrukciu. Sú možné aj atypické vyhotovenia, verzie s drevenými obkladmi či aj repliky historických dverí (robili sme to napr. na zámku v Bratislave), ale tieto varianty bývajú finančne náročné. Je možné osadenie aj do pôvodnej kovovej zárubne, avšak zárubňa by mala byť z plechu min. 1,5 mm a výborne osadená.
Mimo použitia bezpečnostných dverí ako vchodových dverí do bytu sa používajú na miestnosti s trezorom, archívom, vchodom do kancelárií, skladov, pivníc a tiež ako nezvyčajné použitie môžem uviesť použitie na vchod do spálne (dal si to takto nainštalovať človek pociťujúci ohrozenie na živote).
Pri predaji bezpečnostných dverí sa často používajú nekorektné alebo zavádzajúce informácie. Tu niektoré z nich objasňujem:
Čim viackolíkové dvere, tým sú lepšie (toto je mimoriadne rozšírená povera). Čím viac čapov, tým viac sú dvere odolné proti brutálnemu útoku t.j. prekonaniu pomocou pucky, výbušniny, vytrhnutiu traktorom a podobne. Takéto útoky sú predvádzané často na výstavách (napr. v Nitre), mohli si to vyskúšať aj návštevníci. Drvivá väčšina dverí sa ale používa na bytových domoch, kde je takýto útok prakticky vylúčený z dôvodu hlučnosti. Veľa kolíkov prináša aj problém - najviac závad na bezpečnostných dverách vzniká tým, že svojou váhou, alebo zmenou teploty, alebo malým zemetrasením či poklesom domu sa mierne zmení nastavenie a začnú "kolíky" zadrhávať o zárubňu. Pri ignorovaní tohto problému po čase dôjde k poruche na zámkovej vložke a dvere ostanú nefunkčné (v zlom prípade v uzamknutom stave). Teraz to podstatné - čím viac kolíkov máte, tým je väčšia pravdepodobnosť že sa vám to stane. Na bežných dverách je 4-5 čapov, na super dverách trebárs 17. Paradoxné je, že parameter vyjadrujúci odolnosť dverí - triedu bezpečnosti môžu mať aj rovnakú. Ani počet kolíkov vám nezabezpečí neprekonateľnosť dverí. Policajti otvárajú podobné dvere pomocou výbušniny. Výbuch je tak silný, že kolíky horizontálne prerežú zárubňu a dvere "vyletia" zo zárubne. Taktiež som bol na zásahu po vylúpení v kúpeľoch pri Banskej Bystrici, kde boli super dvere od spoločnosti Adlo, naozaj kvalitný výrobok. Nebolo to nič platné, k vylúpeniu došlo cez sobotu a nedeľu, v mieste kde v celom krídle budovy neboli ľudia a lupiči pomocou rozbrusovačky odrezali kľučkové kovanie a vylúpili kúpele. Ak môže odborne zdatný lupič robiť hluk a má čas, nič ho nezastaví. Tu stojí za povšimnutie že lupiči netrieskali ničím do dverí (to by robil len amatér), ale s oveľa menšou námahou prekonali kovanie. t. j. množstvo kolíkov bolo absolútne zbytočné a predvádzanie podobných záležitostí ako trieskanie puckou do dverí patrí na jarmok, tam to má svojich divákov. Je rozumnejšie venovať pozornosť kvalite vyhotovenia dverí, triede bezpečnosti a hlavne kovaniu (kľučke) a zámkovej vložke, pretože tadiaľ je prekonaná väčšina dverí.
Na osamelých miestach je potrebné kombinovať vysokú triedu bezpečnosti s elektronickým zabezpečovacím a poplašným systémom.
Dvojplášťové dvere sú lepšie (odolnejšie). Preložené do zrozumiteľnej reči - plech je nielen z von, ale aj zvnútra, t.j. obojstranne. Je to niečo také, ako keď je na všetkých dverách v autách z vnútornej strany dverí tapacírovanie a vyrobil by som dvere kde bude namiesto tapacírovania plech a budem tvrdiť že je to lepšie. Nie je to pravda, podstatné sú výstuhy v dvernom krídle. Konštrukcia dvojplášťových dverí je obyčajne robená tak, že je to nerozoberateľne zvarená doska. Na dverách takejto konštrukcie vzniká niekedy problém, že pri výmene vložky padne do dverí poistný plech alebo pri prasknutí venca časť venca, alebo pri manipulácii so zámkom vypadne dnu tyč. Vtedy je situácia vážna, časť technikov si s tým nevie vôbec poradiť (počul som o otváračovi dverí čo to po 3 h vzdal a nechal zákazníčku pri rozobratých dverách a odišiel), lebo je to niečo ako keď vyťahujete štopeľ z fľaše. Tie veci treba vytiahnuť aby sa nezasekol mechaniznus a sfunkčnili sa dvere. Je to robota približne na 2 h pre dvoch chlapov. Naproti tomu do drevených dverí nič nevypadne a iné "jednoplášťové" konštrukcie sú také, že sa dajú rozobrať.
Lepšie sú bezpečnostné dvere s kolíkmi smerujúcimi hore a dole. Takéto usporiadanie je vhodné z hľadiska bezpečnosti pri dvojkrídlových bezpečnostných dverách. Avšak na jednokrídlových sa ukázali isté praktické problémy. Do spodnej diery padá prach a špina a treba ju pravidelne čistiť. Keď je čap vysúvaný hore, tak niekedy nastane kolízia z vedeniami ťahanými ponad dvere (naproti tomu po boku zárubne sa nikdy nič neťahá). Pri potrebe skrátiť dvere, je problém s úpravou ak my dole smerujú čapy. Z týchto dôvodov je výhodnejšie riešenie bez vysúvania čapov hore a dole.
Lepšie sú bezpečnostné dvere s nastavovacími pántami. No ono to vyzerá lákavo, ale prax ako často ukáže, že to nie je tak jednoduché. Nastavovacie pánty (tzv. 3D) z dôvodu veľkej hmotnosti krídla menia samovoľne svoje nastavenie, preto ho treba pravidelne upravovať. To na nenastavovateľných pántoch nie je potrebné